Fri frakt = köp över 1000 kr. Undantag varor med vikt och storlek som kräver andra fraktalternativ.

1. ALLMÄNT

Följande allmänna villkor gäller för dig som privat- eller företagskund hos Bartley Design AB. Vid köp ingås avtal mellan köparen och Bartley Design AB, nedan kallat ”Bartley Garden” eller “Vi”.

Bartley Garden är en del av Bartley Design AB
Åsdammsvägen 14
427 36 BILLDAL
Telefon: 0707-506000
E-post: hello@bartleygarden.se
Organisationsnummer:559158-1557

När du genomför ett köp hos Bartley Garden godkänner du våra köpvillkor i sin helhet, samt samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter. Se avsnitt 2 för information om vår integritetspolicy. För att göra ett köp på bartleygarden.se måste du ha fyllt 18 år, i enlighet med svensk lag. Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i de fall de förekommer.

Kampanj- och reapriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker, om ej annat anges. Bartley Garden reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel, till exempel fel pris, produktbeskrivningar, färgavvikelser samt felaktiga lagersaldon. Vi förbehåller oss rätten att häva köp i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. Bartley Garden förbehåller sig rätten att när som helst ändra allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera gärna skräpposten för säkerhets skull. 

LAGERSALDO
Om en vara är i lager, observera att lagerstatus endast är en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras*. Om du har beställt en vara som har tagit slut i lager*, förbehåller vi oss rätten att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande beställda varor. Mellanskillnaden återbetalas via Klarna.

2. INTEGRITETSPOLICY

Datasekretess är viktigt och Bartley Garden vill vara öppna och transparenta med vår hantering av personuppgifter. Integritetspolicyn är uppdaterad och förtydligad enligt de nya villkoren för GDPR* som trädde i kraft 2018-05-25.

Det är viktigt att du förstår och tar del av vår integritetspolicy så att du känner dig trygg i vår behandling av dina personliga uppgifter.

Dina personuppgifter används för att hantera ditt köp online på bartleygarden.se genom att behandla dina beställningar och returer via våra onlinetjänster och skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar. Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din order.

Vi använder dina personuppgifter för att:

  1. Hantera dina betalningar.
  2. Hantera klagomål och ärenden gällande produkter
  3. Skicka dig marknadsföringserbjudanden och information via e-post och sms.
  4. Uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut. Det innefattar att använda dina personuppgifter för att samla in och kontrollera bokföringsuppgifter för att följa bokföringsreglerna. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi på Bartley Garden ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag.
  5. Identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online samt för att bekräfta din adress vid kontakt med externa partner.

Vi använder oss av Klarna som betalningspartner och ger dig som kund möjligheten att betala på flera sätt. Oavsett vilket sätt du väljer att betala på tillhandahålls och skyddas dina uppgifter av Klarna. Detta för att kunna fullfölja ett köpeavtal. Här kan du även välja att bli ”ihågkommen per automatik” eller ”blockerad” det senare innebär att dina betalningsuppgifter inte sparas och per automatik fylls i vid varje köptillfälle.

Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje part för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.

Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar samt erbjuda relevant marknadsföring.

Varje gång vi behandlar personuppgifter som vi samlat in från dig får du information om huruvida tillhandahållandet av dessa är lagstadgat eller obligatoriskt i syfte att ingå ett avtal samt eventuella konsekvenser som detta kan få.

Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.

Du har rätt att när som helst dra tillbaka medgivandet till behandling av personuppgifter och neka till direktmarknadsföring. Om du gör det kan  vi inte skicka några fler erbjudanden i form av direktmarknadsföring eller information till dig som bygger på ditt medgivande.

Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av oss med undantag av följande situationer:

  • Du har ett pågående ärende med kundservice
    • Du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
    • Du misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste fyra åren
    • Om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte

Det svenska företaget, Bartley Design AB är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.

Bartley Design AB
Åsdammsvägen 14
427 36 BILLDAL

Företagsregister: Bolagsverket
Organisationsnummer: 559158-1557

Bartley Garden behöver samla information om din användning av våra onlinetjänster med hjälp av cookies. Dessa små textfiler skickas av oss till din enhet för att vi ska kunna komma ihåg dig nästa gång du besöker oss. Cookies bygger en bild av dina intressen och behov samt hur just du använder vår webbplats. Dessa textfiler gör även att vi kan försäkra oss om att vi skickar annan relevant information inom marknadsföring såsom erbjudanden och internetbaserad annonsering.

Information som vi kan komma att samla in är namn, hemadress, e-post, telefonnummer, IP-adress, köphistorik, sökkriterier, webbläsare när du besöker oss, hur länge du stannar på sajten, platsdata, tidigare köp och i vissa fall kan vi även komma att kontakta dig i fasen efter avslutat köp.

De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA).

Om du anser att vi på Bartley Garden behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.

Vi kan behöva uppdatera vår integritetspolicy. Den senaste versionen av vår integritetspolicy finns alltid tillgängligt på vår webbplats.

*Allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, förkortat GDPR (General Data Protection Regulation) EU-förordningen som började gälla i hela EU 2018-05-25. GDPR ersatter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).

3. BETALNINGSSÄTT

Bartley Garden erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan på hemsidan. Bartley Garden samarbetar med Klarna för säkra online-betalningar. Du kan välja att betala mot Klarna direkt, faktura, delbetalning och konto samt kreditkort såsom svenskregistrerade Mastercard, Eurocard och Visa i kassan via Klarna Checkout. Inga kortavgifter tillkommer.

KLARNA DIREKTBETALNING – VIA DIN INTERNETBANK
Du kan betala köpet direkt genom att bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras per automatik från det bankkonto som du har anslutit på Klarnas hemsida. Pengarna dras 1-2 bankdagar efter det att ditt paket har skickats.

KLARNA FAKTURA
Med Klarna Faktura får du fakturan separat via e-post i samband med att din order skickas från oss. Fakturan ska betalas inom 14 dagar. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

KLARNA DELBETALNING
Du kan även välja att delbetala din beställning i upp till 36 månader, eller upp till 12 månader utan ränta. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande beloppet.

KLARNA KONTO
Använder du Klarna Konto fyller du bara i ditt personnummer och din betalning läggs då upp på ett konto hos Klarna. Sedan får du en faktura i slutet på månaden. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer om Klarna och de olika betalalternativen på www.klarna.com

4. BESTÄLLNING

E-HANDEL
När du gjort en beställning i Bartley Gardens webbutik får du en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen ska sparas för eventuella kontakter med oss. Det är viktigt att en giltig e-postadress och ett giltigt mobilnummer anges vid beställning.

När din order har packats och är redo att skickas från oss får du en bekräftelse på att din order är klar att skickas från oss.

5. FRAKT

Ditt paket packas så fort som möjligt efter det att du lagt din beställning. Skickas normalt inom 2-7 vardagar. Vi levererar med PostNord och endast inom Sverige.

Vid leverans sms-aviserar PostNord till dig där du kan göra ett leveransval, hemkörning med eller utan kvittens eller till ditt närmaste ombud. Det är ditt ansvar som kund att svara på aviseringen så att försändelsen inte blir liggande på PostNords terminal.

Om Postnord inte kan leverera din försändelse av olika anledningar behöver du boka en ny leverans.

Vid köp av växter är det viktigt att alltid välja hemkörning så att växterna inte blir ståendes hos ombudet.

I aviseringen från postnord finner du även ditt kollinummer som du själv kan använda om du vill spåra eller följa din försändelse.

Obs! Vi kan inte ansvara för PostNords leveranshantering/tider. Om växterna har fått transportskador av den förlängda leveranstiden, kontakta oss så hjälper vi er att reklamera försändelsen hos PostNord.

5.1 LEVERANSFÖRSENING
Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.

5.2 FRAKTPRISER
Våra fraktpriser varierar utifrån varukorgens värde. Handlar du för över 1000 kr är det fri frakt med undantag för varor som har en vikt som överstiger 33 kg eller har en storlek med mått som inte innefattas av kriterierna för PostNord MyPack Home. För dessa varor har du möjligheten att hämta själv hos oss eller så ordnar vi med alternativa fraktmetoder.

6. ÅNGERRÄTT, RETUR & REKLAMATION

6.1 ÅNGERRÄTT
Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt mot uppvisande av kvitto på tillbehör och inredning utan att du som konsument behöver ange skäl för detta. Varor som skickas tillbaka i ej säljbart skick kan minska i värde med upp till 100%.
OBS! Växter, lökar, knölar, frön och realiserade varor omfattas ej av ångerrätten.

Ångerrätten ska meddelas på ett ändamålsenligt sätt och du som konsument är ansvarig för att meddelandet kommer fram till oss. Tiden för ångerrätten börjar från den dag du köpte din vara i vår fysiska butik (Bartley Garden Blomsterkiosken) i Billdal eller från den dag du tog emot varan via leverans från e-butiken. Här kan du hitta konsumentverkets ångerblankett: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

6.2 RETUR och REKLAMATION: Bartley Gardens fysiska butik “Blomsterkiosken” i Billdal.
Har du ångrat ditt köp så gör du en Retur. Har du fått en skadad produkt så gör du en Reklamation. Obs! Reklamationer av växter ska anmälas inom 2 månader. Se mer under punkt 7.

Kontakta alltid oss vid reklamations- och garantiärenden gällande växter. Övriga reklamationsärenden samt returer görs på plats i butiken i Billdal.

Spara alltid ditt kassakvitto – detta gäller som din garantisedel och uppvisas vid eventuell reklamation eller retur.

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

6.3 RETUR och REKLAMATION: E-butiken
Har du ångrat ditt köp så gör du en retur. Har du fått en skadad produkt så gör du en reklamation. För transportskador se instruktioner under punkt 6.4.

6.3.1 RETUR
– För att göra en returförfrågan mejlar du hello@bartleygarden.se
– Skriv dina person- och kontaktuppgifter
– Skriv i ämnesraden / retur och reklamation
– Skriv ditt ärende

Efter vi tagit emot din returförfrågan kommer du att kontaktas via mail för vidare instruktioner angående ditt ärende. Vid utnyttjande av öppet köp på e-handeln står du som kund för fraktkostnaden. Returen ska skickas inom 14 dagar efter det att du har meddelat att du vill utnyttja ångerrätten.

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att returnerad produkt ankommit till Bartley Garden.

6.3.2 REKLAMATION
– För att registrera en returförfrågan mejlar du hello@bartleygarden.se
– Skriv dina person- och kontaktuppgifter
– Skriv i ämnesraden /retur och reklamation
– Skriv ditt ärende

Efter vi har tagit emot din reklamationsförfrågan kommer du att kontaktas via mail för vidare instruktioner angående ditt ärende. I de fall produkt skall skickas tillbaka till oss – invänta avgiftsfri returfraktsedel. Vi återbetalar ej för eventuella egna fraktkostnader.

Som kund ansvarar du för produkten tills det att den mottagits av oss, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att du har meddelat oss att du vill returnera varan. Vi kan dock hålla inne med betalning tills det att vi mottagit returen.

6.4 TRANSPORTSKADOR
Vi kontrollerar alltid våra varor innan vi skickar dem. Om emballaget på din försändelse vid leverans har synliga, uppenbara skador ber vi dig att fotografera godset innan du öppnar det. Detta för att vi ska kunna reklamera försändelsen till transportföretaget. Om varorna har fått transportskador kontakta oss omgående och senast inom 7 dagar från det att du tagit emot dina varor. All skada ska dokumenteras med tydliga foton som du skickar via e-post till oss.

7. REKLAMATIONSRÄTT

Om du vill reklamera en produkt skickar du reklamationen via e-post, enligt punkt 6. Garanti och reklamationsrätt gäller mot uppvisande av giltigt köpbevis. Du har rätt att reklamera en vara inom 3 år.

FABRIKATIONSFEL
Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. En defekt på termostat eller kortslutning räknas ej till sådana fel. För att Bartley Garden ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, som vi åtgärdar utan kostnad för dig.

Vi tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada slitage eller vanvård.

Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då Bartley Garden ej har någon nöjdhetsgaranti. Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.

8. PARTNERS & LEVERANTÖRER

Vi har valt ut våra partners och leverantörer med omsorg och vill erbjuda dig som kund bra produkter och tjänster. Kontakta oss gärna för mer information. Vi besvarar dina frågor angående ditt köp inom 48 timmar normalt (vardagar). Övriga frågor besvarar vi snarast möjligt med ambitionen att du ska ha ett svar inom 48 timmar.

Den här hemsidan använder kakor. Genom att stanna kvar på sidan, accepterar du våra kakor. 

Påminn mig när varan är tillbaka i lager.